úvod |Blog |automotive | Kolaboratívni roboti v automobilovom priemysle

Kolaboratívni roboti v automobilovom priemysle

Autor: Soňa Melová

Publikované: 04/15/17

Dejiny robotiky boli odjakživa úzko späté s automobilovým priemyslom. Spoločnosť General Motors ako prvá nasadila v roku 1962 priemyselného robota. Od roku 1970 sa už rozsiahle robotické systémy vo výrobných linkách využívali masívne. Až doteraz. Automobilový priemysel totiž prechádza veľkými zmenami.

Aký je dnešný trend? Zvyšuje sa dopyt po autách upravených podľa prianí zákazníkov. Objemy jednotlivých sérií sa znižujú. Pre výrobcov automobilov a ich dodávateľov to znamená, že musia byť stále pripravení na zmeny.

Práve preto má hneď vedľa efektivity a precíznosti svoje miesto aj flexibilita, ktorá sa stala v priemysle kľúčovým faktorom. Avšak flexibilita nie je typickou vlastnosťou priemyselných robotov, pevne stojacich na zemi, obklopených bezpečnostnými zábranami a naprogramovaných na jedinú činnosť. Z tohto dôvodu sa výrobcovia čoraz viac zameriavajú na využitie kolaboratívnych – flexibilných mobilných robotov.

Továreň budúcnosti: modulárna, mobilná a flexibilná

Jednou z nich je automobilka Audi: na udalosti „Tech Day Smart Factory“, ktorá sa konala v centrále spoločnosti, v nemeckom meste Ingolstadt, Audi predstavila nový výrobný koncept. Ten sa výrazne líšil od klasickej montážnej linky. Linka je modulárna a mobilná, aby dokázala čeliť zložitosti a rozmanitosti nových produktov a neustálej potrebe začleniť do výroby nové a nové procesy.

Okrem AGV („automatic guided vehicles“ – mobilný robot, automaticky riadené dopravné zariadenie, ktoré sa pohybuje podľa značiek alebo vodičov umiestnených v podlahe) majú vo vízii budúcnosti továrne nezastupiteľné miesto aj ľahkí flexibilní roboti od Universal Robots.

Kolaboratívni roboti v automobilovom priemysle

Audi: využitie kolaboratívnych robotov

Ergonomicky náročné úkony prenechajte robotom

Flexibilita sa nepochybne stáva pre výrobcov čoraz podstatnejšia. Nie je však jediným dôvodom, prečo si popredné automobilové spoločnosti volia do svojich výrob kolaboratívnych robotov. Možnosť nahradiť človeka, ktorý má fyzicky namáhavú a zdraviu škodlivú prácu, je tiež významným faktorom. Indická spoločnosť Bajaj Auto Ltd., tretí najväčší výrobca motocyklov na svete, veľmi rýchlo pochopila, odkiaľ fúka vietor. V roku 2010 sa rozhodla zamerať na štandardizáciu výrobných procesov a zautomatizovanie manuálnych činností, ktorých je vo výrobe stále množstvo.

„Montážna linka na výrobu dvojkolesových vozidiel je rozmerná, vyžaduje veľké množstvo pracovníkov, ktorí vykonávajú fyzicky namáhavú a precíznu prácu“, vysvetľuje Vikas Sawhney, generálny riaditeľ sekcie inžinierstva (robotika a automatizácia) spoločnosti Bajaj. Práve z týchto dôvodov sa rozhodli začleniť do výrobného procesu viac než 100 kolaboratívnych robotov. Pracovníci sa z toho rozhodnutia tešia: „Vďaka vysokej kvalite výstupu, ktorú dosiahnem pomocou kolaboratívnych robotov, som veľmi hrdá na svoje výkony,“ hovorí Rameshwari, operátorka výrobnej linky spoločnosti Bajaj. „Ovládať tieto pokročilé technológie je pre mňa zaujímavé a zároveň jednoduché, práca už viac nie je tak fyzicky náročná. Ja a aj ostatné pracovníčky s týmito robotmi rady pracujeme.“

Nissan Motor Company je podobný prípad – pracovníci starnú, strácajú dôležité zručnosti. Jedným z problémov veľkokapacitného závodu v Jokohame bolo prekročenie doby cyklu konkrétneho procesu, museli byť preto nasadení zastupujúci pracovníci. Výsledok? Vyššie náklady na pracovné sily a personál pre Nissan. Riešením bolo nainštalovať robotické ramená UR10. Prekračovanie času jednotlivých cyklov je už minulosťou, pracovníci navyše už nemusia zdvíhať ťažké kusy – to je už úloha kolaboratívnych robotov.

 

Nielen výrobci, aj dodávatelia sa spoliehajú na kolaboratívnych robotov. Ku príkladu, jeden z najväčších dodávateľov prístrojových dosiek automobilov, španielsky Continental Automotive, má v súčasnosti nainštalovaných 6 kolaboratívnych robotov a inštalácia ďalších troch UR10 je v projektovej fáze.

Veľké nadnárodné spoločnosti však nie sú jediné, ktoré sa snažia o „kobotizáciu“ výroby. Kolaboratívni roboti si nachádzajú svoje miesto aj na montážnych linkách v oveľa menších podnikoch.

Zdroj: www.universal-robots.com

Kontaktujte nás


Ako dotknutá osoba týmto udeľujem súhlas prevádzkovateľovi, STIMBA, s. r. o., so sídlom Súvoz 1/1662, 911 01 Trenčín, IČO: 45 347 093, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Trenčín, Oddiel: Sro, Vložka č.: 22443/R, e-mail: [email protected], telefón: +421 907 713 202 (ďalej len „Prevádzkovateľ), so spracúvaním svojich osobných údajov v rozsahu: meno, priezvisko, e-mailová adresa a telefónne číslo, na účel priameho marketingu a propagácie výrobkov a služieb Prevádzkovateľa.

Čestne vyhlasujem, že mám viac ako 16 rokov.

Som si vedomá/ý, že poskytnutie osobných údajov, ako aj udelenie súhlasu s ich spracúvaním je dobrovoľné. Súhlas môžem kedykoľvek odvolať zaslaním písomného odvolania súhlasu na adresu Prevádzkovateľa alebo e-mailovú adresu Prevádzkovateľa. Prevádzkovateľ ma informoval v súlade s GDPR (viac TU)

SúhlasímNesúhlasím

Ing. Michal Mosný

MD / Konateľ spoločnosti

+421 907 713 202 [email protected]

Ing. Andrej Bielik

prokurista, robotika

+421 907 414 389 [email protected]